2018.01.13 - KOZIENICKI KONCERT KOLĘD w wykonaniu chóru „Poznańskie Słowiki”
Gmina Kozienice, Parafia pw. Św. Rodziny w Kozienicach i Kozienicki Dom Kultury im. Bogusława Klimczuka zapraszają na KOZIENICKI KONCERT KOLĘD w wykonaniu Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej „Poznańskie Słowiki”, który odbędzie się w dniu 13 stycznia 2018 r. (sobota) o godz. 16.30 w Kościele pw. Św. Rodziny w Kozienicach.
Poznańskie Słowiki
Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej
Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej nazywany powszechnie „Poznańskimi Słowikami”, znany jest w całej Polsce, jak i poza jej granicami.
Początki zespołu sięgają jesieni 1939 roku, kiedy wkrótce po wybuchu II wojny światowej dziewiętnastoletni Stefan Stuligrosz skupił wokół siebie garstkę śpiewaków Chóru Katedralnego prowadzonego dotychczas przez księdza Wacława Gieburowskiego i rozpoczął konspiracyjne próby. W czasie wojny chór śpiewał w kościołach poznańskich: pw. św. Wojciecha i pw. Matki Boskiej Bolesnej na Łazarzu. Dla mieszkańców okupowanego Poznania była to niezwykła manifestacja polskości. Tak narodził się Chór Stuligrosza, z czasem nazwany „Poznańskimi Słowikami”.
Pierwszym znaczącym sukcesem chóru stał się gościnny występ w Filharmonii Warszawskiej w 1949 roku. Poznań był ze śpiewaków Stuligrosza dumny. Wkrótce, w 1950 roku, zespół przyjęła pod swe skrzydła Filharmonia Poznańska.
Przez 72 lata, aż do śmierci w 2012 roku, szefem artystycznym „Poznańskich Słowików” był Stefan Stuligrosz. Profesor był przez całe swoje życie niezwykle aktywny jako dyrygent, kompozytor, organista, pedagog dyrygentury i śpiewu, związany przez wiele lat z radiem, Towarzystwem im. H. Wieniawskiego i przede wszystkim z poznańską Akademią Muzyczną. Ale to „Poznańskie Słowiki” uważał za dzieło życia. Przez dziesięciolecia pracy stworzył zespół o niepowtarzalnym i zawsze rozpoznawalnym obliczu artystycznym. Z „Poznańskimi Słowikami” odniósł swoje największe sukcesy. Aktualnie zespół prowadzi Maciej Wieloch, wieloletni asystent i artystyczny wychowanek profesora Stuligrosza.
„Poznańskie Słowiki” dają rocznie kilkadziesiąt koncertów. Śpiewały we wszystkich niemal krajach europejskich, a także w USA, Kanadzie, Korei Południowej oraz Japonii. Chór występował dla koronowanych głów i prezydentów, a także wielokrotnie dla papieża Jana Pawła II.
„Poznańskie Słowiki” śpiewają różnorodny repertuar, dzięki czemu mogą zadowolić muzyczne gusta każdej publiczności. Chór wykonuje dzieła mistrzów średniowiecznych, epoki renesansu, wokalno-instrumentalne arcydzieła baroku Bacha i Händla, Mielczewskiego, Gorczyckiego, utwory klasycyzmu Mozarta, Haydna, Beethovena i Kurpińskiego, romantyzmu Chopina, Moniuszki, Schuberta, śpiewa także kompozycje współczesne Góreckiego, Thompsona, Deák-Bárdosa czy Kilara, a także opracowania przebojów muzyki rozrywkowej.
„Poznańskie Słowiki” współpracowały z wybitnymi artystami, w tym m.in. z Barbarą Hendricks, Margaret Marshall, Adele Stolte, Renatą Scotto, Krystyną Szostek-Radkową, Teresą Żylis-Garą, Ryszardem Karczykowskim, Wiesławem Ochmanem, a także z Hanną Banaszak, Andrzejem i Mają Sikorowskimi, Sebastianem Karpiel – Bułecką. Chórem dyrygowali m.in.: Stanisław Wisłocki, Marek Pijarowski, Łukasz Borowicz, David Shalom, Gaetano dEspinosa i legendarny Leonard Bernstein, zespół współpracuje stale z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej.
„Poznańskie Słowiki” nagrały kilkadziesiąt płyt, zarejestrowały setki nagrań radiowych i telewizyjnych. Chór zagrał w dwóch filmach fabularnych: „Poznańskie Słowiki” (1965) oraz „Tydzień z życia mężczyzny” (1999).
Przez niemal 80 lat zespół tworzyło ponad 1500 chórzystów. Obecnie „Poznańskie Słowiki” to prawie 90 śpiewających chłopców i panów.
Maciej Wieloch
dyrektor artystyczny Poznańskich Słowików
Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Poznaniu (dzisiejszej Akademii Muzycznej): w 1980 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego. Trzy lata później miał już drugi dyplom z wyróżnieniem tej samej uczelni, w klasie dyrygentury symfonicznej profesorów: Stefana Stuligrosza i Renarda Czajkowskiego.
Maciej Wieloch jest związany z „Poznańskimi Słowikami” już od ponad 50 lat: w maju 1965 roku został w nich sopranistą i poznał tajemnice wielkiej muzyki. Śpiewał z chórem w sławnych salach koncertowych, był solistą koncertów oratoryjnych. W 1979 roku, będąc jeszcze studentem Akademii Muzycznej, został asystentem Stefana Stuligrosza i drugim dyrygentem Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej. Przez długie lata pomagał Profesorowi w prowadzeniu zespołu, a po Jego śmierci w czerwcu 2012 roku - zgodnie z wolą sławnego chórmistrza – otrzymał nominację na szefa artystycznego „Poznańskich Słowików”.
Maciej Wieloch wraz z chórem przygotował i wykonał wiele dzieł oratoryjnych, wśród których należy wymienić „Magnificat” Bacha, „Dettingen Te Deum” Haendla, „Requiem” Ruttera, „Te Deum” Kurpińskiego, „Missa pro pace” Kilara, „Missa solemnis”, „Litanię Loretańską”, „Requiem” i „Mszę koronacyjną” Mozarta, „Litanie Ostrobramskie” Moniuszki, „Chichester Psalms” Bernsteina. Przygotowuje nowe dzieła oratoryjne, prezentuje muzykę chóralną a cappella, nagrywa płyty.
Drugim polem artystycznej działalności Macieja Wielocha jest opera. Zaraz po studiach pracę podjął w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. W latach 1984 – 96, będąc chórmistrzem, przygotował tamtejszy chór do ponad 50 premier. Od roku 1995, już jako stały dyrygent, prowadzi spektakle operowe m. in. „Poławiacze pereł” Bizeta, „Wesele Figara” Mozarta, „Cyrulik sewilski” Rossiniego, „Traviata” i „Trubadur” Verdiego, „Borys Godunow” Musorgskiego, „Madame Butterfly” Pucciniego czy „Straszny dwór” Moniuszki, a także baletowe: „Grek Zorba” Theodorakisa, „Sylfidy” do muzyki Chopina, „Giselle” Adama, „Szeherezada” Rimskiego-Korsakowa, „Trójkątny kapelusz” de Falli czy „Popołudnie fauna” Debussy`ego. Dyrygował zespołem Opery Poznańskiej na festiwalach i podczas gościnnych występów w Niemczech, Belgii, Luksemburgu i we Francji. Równolegle wykładał w poznańskiej Akademii Muzycznej. W rodzimej uczelni przygotował wiele świetnych studenckich spektakli operowych i koncertów.
Maciej Bolewski
organy/fortepian
Jest absolwentem Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w specjalnościach: dyrygentura chóralna oraz muzyka kościelna. Koncertuje w kraju i za granicą. Współpracuje z wieloma poznańskimi chórami. Od lipca 2008 roku występuje jako akompaniator z Chórem Chłopięcym i Męskim Filharmonii Poznańskiej „Poznańskie Słowiki”. Zajmuje się również kompozycją i aranżacją, dokonuje rekonstrukcji partytur utworów kompozytorów polskich znajdujących się w archiwach muzycznych m.in. w Poznaniu, Częstochowie i Gostyniu. W 2016 roku uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej z dyrygentury.
- Organy: Maciej Bolewski
Dyrygent: Maciej Wieloch